2021/07/01

William Gibson and the Futures of Contemporary Culture (U Iowa P) 刊行されました!/巽先生がウィリアム・ギブスン論を寄稿されています!

アイオワ大学出版より William Gibson and the Futures of Contemporary Cultureが刊行され、巽先生が The Difference Engine in a Post-Enlightenment
Context: Franklin, Emerson, and Gibson and Sterling”を寄稿されています!

本書は、ウィリアム・ギブスンの作品を網羅する初の本格的批評論集。編者は、現代アメリカ文学・環境文学・批評理論を専門とされるマシアス・ニルジェス教授(聖フランシスコ・ザビエル大学)とSFを専門とされるミッチ・R・マレイ氏(フロリダ大学大学院博士課程)です。巽先生のご論考は、ギブスンとブルース・スターリングによる歴史改変SF The Difference Engine (1990)が、カント、ベンジャミン・フランクリン、日本のフランクリンと言うべき福澤諭吉、さらにエマソンへと接続されていきます。ご興味お持ちの方、お手にとってみてください!慶應義塾大学文学研究科英米文学専攻・学術同人誌 Colloquia 第40号(40周年特別記念号、2019年)に巽先生が寄稿された “Dr. Franklin's Children: Kant, Shelley and Priest" をお読みになった方はぜひぜひ!




William Gibson and the Futures of Contemporary Culture
Editors: Mitch R. Murray, Mathias Nilges
290 pages, 6 × 9 inches 
University of Iowa Press, 2021
Paper: $90.00 /eBook, perpetual ownership:  $90.00
The New American Canon: The Iowa Series in Contemporary Literature and Culture

CONTENTS
  • Acknowledgments
  • Foreword/ Malka Older, “Crime and Dislocation: William Gibson’s Modernity”
  • Introduction/ Mitch R. Murray and Mathias Nilges, “Periodizing Gibson”

Part I. Gibson and Literary History
  • Chapter 1/ Phillip E. Wegner, “When It Changed: Science Fiction and the Literary Field, circa 1984"
  • Chapter 2/ Kylie Korsnack, “No Future but the Alternative: Or, Temporal Leveling in the Work of William Gibson"
  • Chapter 3/ Mathias Nilges, “The Shelf Lives of Futures: William Gibson’s Short Fiction and the Temporality of Genre"
  • Chapter 4/ Takayuki Tatsumi, “The Difference Engine in a Post-Enlightenment Context: Franklin, Emerson, and Gibson and Sterling"

Part II. Gibson and the Question of Medium
  • Chapter 5/ Andrew M. Butler, “‘A New Rose Hotel Is a New Rose Hotel Is a New Rose Hotel': Nonplaces in William Gibson’s Screen Adaptations"
  • Chapter 6/ Maria Alberto and Elizabeth Swanstrom, “William Gibson, Science Fiction, and the Evolution of the Digital Humanities"
  • Chapter 7/ Roger Whitson, “Time Critique and the Textures of Alternate History: Media Archaeology in The Difference Engine and The Peripheral"

Part III. Gibson and the Problem of the Present
  • Chapter 8/ Sherryl Vint, “Too Big to Fail: The Blue Ant Trilogy and Our Productized Future"
  • Chapter 9/ Amy J. Elias, “Realist Ontology in William Gibson’s The Peripheral"
  • Chapter 10/ Aron Pease, “Cyberspace after Cyberpunk"
  • Chapter 11/ Christian P. Haines, “‘Just a Game': Biopolitics, Video Games, and Finance in William Gibson’s The Peripheral"

  • Afterword/ Charles Yu, “The World Implied"
  • Notes
  • Bibliography
  • Index

【関連リンク】

【関連書籍】
巽孝之 × ギブスン対談所収 "Eye to Eye: An Interview with William Gibson" / Patrick A. Smith, ed. Conversations with William Gibson (UP of Mississippi, 2014)

巽孝之 編著、新島進 他著『ウィリアム・ギブスン (現代作家ガイド)』(彩流社、1997年)

巽孝之編『日本SF論争史』(勁草書房、2000年)

巽孝之『サイバーパンク・アメリカ』(勁草書房、1988年)

巽孝之寄稿 “Transnational Interactions: District 9, or Apaches in Johannesburg”/ Ed. by J. P. Telotte and Gerald Duchovnay, Science Fiction Double Feature: The Science Fiction Film As Cult Text (Liverpool Science Fiction Texts and Studies) (Liverpool UP, 2015)



巽孝之寄稿「サイバーバンク30周年——ヴァンクーヴァー、オースティン、ロンドン」『S-Fマガジン 特集 30年目のサイバーパンク』(2014年11月号)

巽孝之寄稿 “The Japanese Reflection of Mirrorshades" / Larry McCaffery, ed. Storming the Reality Studio: A Casebook of Cyberpunk & Postmodern Science Fiction (Duke UP, 1991)

ダナ・ハラウェイ、ジェシカ・アマンダ・サーモンスン、サミュエル・ディレイニー / 巽孝之、小谷真理編訳『サイボーグ・フェミニズム』(トレヴィル、1991年;増補版、水声社、2001年)


Ed. by Sonja Fritzsche, The Liverpool Companion to World Science Fiction Film (Liverpool Science Fiction Texts and Studies) (Liverpool UP, 2014)